We krijgen vaak een flyer in onze handen gedrukt of (ondanks je JA/NEE sticker) in de brievenbus gegooid. Een flyer bekijk je maar heel kort, dus je boodschap moet opvallen en prikkelen. Met deze 4 tips maak je een goede flyer.
1. Doel en inhoud
Stel jezelf als eerste de vraag wat je wilt bereiken met je flyer. Wil je verkopen, een product of actie promoten? Werk het goed uit en vertaal dat door naar de behoefte van jouw potentiële klant of jouw doelgroep. Je bestaande klanten zijn de meest waardevolle bron. LUISTER heel goed. Met welke vraag komen ze bij je? Wat is hun dieperliggende probleem? Welke woorden gebruiken ze? Zorg dat je de taal spreekt van je klant.
2. Tekst met duidelijke boodschap
De teksten op de flyer bepalen grotendeels het succes. Je moet direct nieuwsgierigheid opwekken. Kort en bondig vertellen wat je product of dienst is, prikkelen om verder te lezen. Je tekst moet passen bij het doel: werven, aansporen etc. Investeer in een tekstschrijver en je zult merken dat je boodschap veel beter overkomt.
3. Ontwerp
Een goed ontwerp is cruciaal voor je flyer. Je wilt tenslotte opvallen! Zorg ervoor dat de belangrijkste informatie meer opvalt dan ‘bijzaken’. Dat lukt het beste als je je informatie groepeert en cijfers geeft.
- Wat is de kern van je boodschap, wat prikkelt jouw doelgroep? Dat geeft je een 5. Hoe minder belangrijk hoe lager het cijfer
- Vervolgens verdeel je je flyer in segmenten, ook met cijfers. Hoe hoger het cijfer, hoe opvallender
- Verdeel je tekst nu volgens de punten hiërarchie over je flyer
- Zorg voor goede kwaliteit afbeeldingen die jouw verhaal versterken
- Laat je flyer ontwerpen en opmaken door een grafisch vormgever
4. Drukwerk
Goed drukwerk is medebepalend voor een succesvolle flyer. Zorg voor een handzaam formaat zodat men de flyer gemakkelijk kan meenemen, bijvoorbeeld 105 x 148 mm (A6). Kies de juiste papierdikte; 250 grams is lekker stevig en straalt een goede kwaliteit uit. Kies voor een drukker die met je meedenkt en je goed adviseert.
Coconut Communicatie
Doel nieuwe klanten werven
Uitgangspunten ontwerp en drukwerk
Verspreiding handout op netwerkbijeenkomsten
Resultaat naamsbekendheid en potentiële klanten
De Arbodienst
Doel medische studenten werven voor een opleiding als bedrijfsarts. Geïnteresseerde studenten kunnen zich aanmelden.
Uitgangspunten concept, ontwerp, drukwerk, t-shirt, landingspagina
Verspreiding door promotieteam op beurzen en hogescholen
Resultaat 30 !!! aanmeldingen
Jeugdfonds Sport & Cultuur Almere
(voorheen Jeugd Sportfonds & Jeugd Cultuurfonds Almere)
JSF & JCF zorgen ervoor dat kinderen die graag willen sporten of cultuur willen doen, lid kunnen worden van een sportvereniging of cultuurinstelling als hier vanuit thuis onvoldoende financiële middelen zijn.
Doel bekendheid in een gezamenlijke uiting van het JSF & JCF onder ouders en kinderen in Almere
Uitgangspunten concept, ontwerp, drukwerk
Verspreiding scholen, sportverenigingen, buurthuizen, openbare gelegenheden in Almere
Resultaat 2016 1800 kinderen gefinancierd
Resultaat 2017 2500 kinderen gefinancierd
PS: Inmiddels is er een landelijke uitstraling vanuit de fusie van de twee fondsen. Ga voor meer informatie of sponsoring naar https://jeugdfondssportencultuur.nl/fondsen/almere/